søndag 14. september 2008

Det store spørsmålet som så mange har stilt seg nå: Kva er religion? Vel, ikke så sikker på om det går an å sette ein heilt konkret definisjon på religion, gitt. Det som virke greiare da, e å finna visse kjennetegn som ein kan bruka for å lettare gjenkjenna ka ein religion e. Det e mange som har skrive om detta i bloggane sine, og eg finne mye eg e veldig enig i. Å tro på ein religion kreve, som sagt: Tro. Det handle om at ein tror at det fins noe/noen større. Du tror på ein Gud, du kan ikke bevisa at Gud fins, og du kan heller ikke motbevisa det. Så eg trur ein religion e ei tro på noe ein ikke kan bevisa/motbevisa, og som ligge utenfor vanlig tankegang.
Mye ein kan si om ka religion e, ka som kjennetegner det, osv, men akkurat nå så ville eg bare si at eg e ganske enig med de som sier at å tro e heilt sentralt i en religion. Og så kom eg på det at tro og tillit e litt i samme gata. Og for å ta det et steg videre, så kan ein si at det å tro handle om å ha tillit.

Du kan tro på Gud, men det betyr ikke alltid at du har tillit til din Gud.
Komme sikkert t å skriva mer om detta, men ikke akkurat nå :)

1 kommentar:

Lisa sa...

Heisann. Ja, alle blir med på det foredraget. Et lite tips: Bjørn Are Davidsen har en blogg han skriver ganske ofte i(http://dekodet.blogspot.com/)Det kan være verdt å ta en kikk på den i forkant av foredraget, kanskje?